Informatie ter voorbereiding van een zeiltocht

In de regel maakt de tochtleider een Whatsapp-groep aan met de deelnemende schippers voor de voorbereidende gesprekken en aanvullende communicatie tijdens de tocht. Sommige schippers doen zoiets ook doen met hun bemanning.

Getijden

Getijdestroming

Weerbericht (internet)

Weerbericht (marifoon)

  • Kustwacht Den Helder VHF 23 en 83 om 8:05, 13:05, 19:05 en 23:05 uur
  • Verkeerscentrale Brandaris, Terschelling VHF 2 om 30 min na oneven uur
  • Centrale meldpost IJsselmeer VHF 1 om 15 min na elk uur

Marifoon

  • Altijd standby op VHF 10 (binnenwater en Waddenzee) of VHF 16 (zee)
  • Voor onderlinge communicatie overschakelen naar VHF 72 of 77
  • Afwijkend zijn gebieden met verplichte blokkanalen, zie vhfinfo.org/map.html . Dit betreft o.a. Terschelling/Vlieland, Den Helder, IJmuiden, Noordzeekanaal, Maasmond – niet VHF 1 op het IJsselmeer

Kaarten
We zitten in een overgang van papier naar digitaal. De praktijk is vaak een papieren kaart voor overzicht van een groter gebied en digitaal voor detailkaarten.

  • 1800-serie (papier losbladig, Nederland)
  • NV-atlas (papier, gebonden, Nederland en andere gebieden)
  • Imray C30 en C25 (papier, overzeilers zuidelijke Noordzee)
  • Apps naar smaak. Veel gebruikt is Navionics (app gratis, kaarten kopen per regio)
  • Kaart gratis bekijken thuis achter de computer: webapp.navionics.com

Engeland
Vóór een oversteek naar Engeland is de schipper verplicht vertrek en aankomst in de UK aan te kondigen bij de Border Force, via www.spcr.homeoffice.gov.uk/