Verslag Voorjaarstocht 2009
2009? Ja, inderdaad. Dit verslag komt uit het archief van Peter Kunst en bleek nog niet op de website te staan. Goed om het verhaal alsnog te plaatsen in de wat saaie wintermaanden.
Reisverslag van twee zeer tevreden opstappers
Naam |
Periode |
Plaats van vertrek |
Tijdstip inschepen |
Bestemming |
Voorjaarstocht |
24 t/m 26 april 2009 |
Enkhuizen |
19:00 |
Terschelling |
Hoe wordt je eigenlijk opstapper?
Dit is eigenlijk heel eenvoudig. Je hebt nodig: interesse in zeilen, een vrouw die iemand tegen komt op het werk die bezeten is van zeezeilen en de contacten zijn gelegd. Vervolgens ga je kijken op de website van CZT en schrijf je je in. Een beetje eng? Ja best wel. Je weet als nieuweling niet waar je precies aan begint en wat er van je verwacht wordt. Hoe is de boot waar je op terecht komt en hoe gaat de samenwerking tussen de schippers en de opstappers.
Wij hadden ons ingeschreven op de Happy van eigenaren Saskia Koome en Frans Zwinkels (vanwege de contacten). Een Victoire 34 met alle toeters en bellen die je nodig hebt om verantwoord te kunnen zeezeilen. En wij kunnen al verklappen dat we een fantastisch weekend hebben gehad.
Het reisverslag
Onze tocht begon met het inschepen in Enkhuizen. Natuurlijk ruim op tijd aanwezig omdat je maar nooit weet hoe het op de Nederlandse wegen is. Mooi de gelegenheid om allerlei schepen te zien aanmeren maar welke hoorden er nu bij de CZT tocht? (inderdaad, deelnemerslijst thuis laten liggen) Gelukkig was de naam van ons opstappersschip wel blijven hangen dus toen wij de HAPPY zagen kon ons weekend beginnen. Kennismaken met Saskia en hernieuwde kennismaking met Frans en natuurlijk met het schip. Alle veiligheidsinstructies en instrumenten werden uitgelegd en wij moeten bekennen dat het aan niets ontbrak. Natuurlijk hebben Saskia en Frans nog wel wat op het verlanglijstje (IPIRB) maar vergeleken met ons schip een Bavaria 30 was het meer dan compleet.
GPS, radar, stuurautomaten, marifoon, navtex, reddingsvlot, vuurpijlen etc. Alles zit erop en dat geeft een veilig gevoel en dat is noodzakelijk voor een leuk weekend.
Schippersmeeting a/b van de Elisabeth en dezelfde avond trossen los en op naar Stavoren. Dit was een perfecte tocht. Lekkere wind uit het oosten, koers noord, snelheid 6 knopen en heerlijke temperaturen en een mooie zonsondergang.
Het was voor ons de eerste keer zeilen bij nacht en dus genieten geblazen. Om 22.30 uur liepen we de oude haven van Stavoren binnen en werd het tijd voor een borrel. Zelfs dit kon plaats vinden in de kuip dus wat wil een mens nog meer. Peter van de Elisabeth (organisator) kwam even kennismaken en vervolgens kropen we ons bed in want zaterdag vertrek om 8.00 uur richting het altijd mooie Terschelling.
Zaterdag 25 april 2009
Na een goede maar misschien te korte nachtrust en heerlijk ontbijtje precies om 08.00 uur richting Kornwerderzand en vervolgens schutten Lorentzsluis om 11.00 uur. Ik moet zeggen de organisatie kan plannen of heeft gewoon mazzel (ik denk het eerste), maar het schema klopt exact. De weergoden zijn ons wederom goed gezind. Heerlijk zeilweer, uit de goede hoek en heerlijk zonnetje. De meeste zorgen moesten we ons maken over de bescherming tegen de zon. Waar is mijn zonnebril en waar ligt de zonnebrand en zullen we wel of geen korte broek aantrekken. Dit zijn toch problemen die serieus besproken dienen te worden alvorens het wad te bevaren. U merkt het al opperbeste stemming en alleen maar genieten.
De Wadden, voor ons de eerste keer op zoutwater en stroming. Een prima kennismaking onder deze perfecte omstandigheden. Lekkere wind uit het oosten dus alles prima te bezeilen en zoals al gezegd een lekker zonnetje. Het gevaar schuilt er dan in dat het wad niets voorstelt en dat het altijd zo is. Maar na een dag zeilen en dus kletsen over het wad is ons wel duidelijk geworden dat het ook heel anders kan zijn op het wad. Toch zijn wij blij dat wij konden kennismaken met het wad onder deze omstandigheden.
Bij een fantastische dag hoort natuurlijk ook een lekkere maaltijd en een gezellige avond. De maaltijden werden aan boord genuttigd en waren van prima kwaliteit. Vervolgens 20.00 uur richting kroeg om nader kennis te maken met de ander opvarenden van de deelnemende schepen. Tijdens de avond merk je pas met hoeveel mensen je deelneemt aan de tocht. De schippers konden lekker bijkletsen en de opstappers kennismaken. De borrel ging er goed in en voor wie wilde kon nog een afzakkertje nemen op de Tineke.
Om 24.00 ging bij ons het licht uit na een heel mooie en leerzame dag.
Zondag 26 april 2009
Helaas moeten we Terschelling alweer verlaten. Het tij roept en het gisteren zon overgoten eiland ligt er nu mistroostig bij.
En wat veel erger is, er is weinig tot geen wind dus dan maar op de motor. Gelukkig kunnen de zeilen tussen Harlingen en Kornwerderzand even omhoog maar dat is dan ook alles helaas.
Na de Lorentzsluis is het tijd om afscheid te nemen van een aantal schepen en de organisatie (Peter) te bedanken. Een aantal schepen vaart naar Enkhuizen en anderen naar Friesland en Lelystad.
De tocht naar Enkhuizen helaas ook op de motor maar wel gelegenheid op de stuurautomaat aan ons te demonstreren. In Enkhuizen de laatste maaltijd met als extra eter George van de Avalon (omdat hij zo zielig alleen achter bleef op zijn schip).
Graag willen wij natuurlijk Saskia en Frans hartelijk danken voor alles en de organisatie voor de, inderdaad, organisatie van deze tocht. Tevens alle deelnemers waarmee wij kennis hebben gemaakt.
Wij hopen jullie weer te treffen op het water. Wij zijn te herkennen aan onze gezichten of aan de boot, een Bavaria 30 met de naam Athena.
Geert en Leny Versteeg, opstappers van de Happy.