Verslag Noordzeetocht 2023
door: Jan Herstel aan boord van de Elisabeth, een Moody 36
Hallo, vrienden van de Club zeezeilen Twellega.
Allereerst een introductie. Als nieuwe vriend na slechts één tocht op de wadden deze zomer mocht ik nu dus met jullie mee naar Engeland, met Jacqueline, Peter en Hans. Vele jaren eerder – zo’n 30 jaar terug – had ik al meegedaan met tochten naar het Caribisch gebied, Engeland (twee keer) en Scandinavië.
Zaterdag met de trein vanuit Hoogeveen naar Amsterdam CS en met mijn oudste zoon en auto daarna naar Edam. Daar bleek ik aan de verkeerde zijde van de jachthaven uit te komen en moest ik over smalle oude sluisdeurtjes met een zware tas naar Peter, die ons stond op te wachten.
Vaak moet ik aan mijn omgeving, waarin zich geen watersporters bevinden, uitleggen wat het is om als opstapper mee te varen. Met voor jou onbekende mensen een week op een boot doorbrengen lijkt de meeste mensen niet te doen. Toch lukt dat best, ondanks dat partijen nogal kunnen verschillen.
Vertrek vanuit Edam naar Amsterdam marina. Bij Loetje, bekend via Facebook en Tiktok, biefstuk gegeten. Maar de biefstuk bij mij in het dorp Zuidwolde is net zo lekker.
Na het eten naar IJmuiden en door de sluizen de Noordzee op. Jammer dat er door gebrek aan wind de hele nacht naar Harwich gemotord moest worden. Maar de geweldig imponerende lucht met die machtige sterrenhemel met het bekende steelpannetje in de Grote Beer maakte veel goed.
Zondagnacht in Harwich aangelegd bij de Ha’penny Pier aan de monding van de rivier de Stour. De volgende dag bijna voor dag en nevel weer vertrokken en de rivier de Orwell opgevaren tot Woolverstone Marina en daar aangemeerd. Een wandeling gemaakt naar de pub the Butt and Oyster en daar natuurlijk bier en andere drankjes genuttigd.
Van daaruit verder gelopen (door de die-hards onder ons) langs de oever kwamen we bij een verzameling woonboten (wrakken en één mooi exemplaar) op de drooggevallen oever. De aanblik deed mij begrijpen dat deze zooi nooit in Nederland toegestaan zou worden. Het land zou protesteren als zoiets in onze uiterwaarden kwam te liggen.
Dinsdag zijn we naar de monding van de rivier de Deben gevaren. Oppassen daar voor de grindbanken die voor de monding liggen! Daarna de bochtige rivier op met vele moorings aan stuurboord en bakboord en doorgevaren naar Woodbridge. Een heel mooie tocht met aan beide zijden uitzicht op glooiend oplopende oevers als dijken tegen het wassende water. Werkelijk prachtig met bovenop de heuvels mooie huizen met ongetwijfeld een prachtig uitzicht.
En dan de haven Woodbridge waar je opgesloten ben je me je bootje vanwege het natuurgeweld EB want door een drempel bij de ingang kan je alleen bij vloed de haven in en uit.
We hebben veel gezien in het stadje, onder andere een getijdemolen met vijver die vol loopt bij vloed en via schoepen een maalwerk in bedrijf stelt – mooie oude techniek. Verder een museum waar ze een houten boot aan het maken waren gelijkend op een Vikingboot, van wel 60 voet lang. Lekker gegeten met de hele club en kletsen dat die gasten kunnen, als de beste.
Vanuit Woodbridge een treinreisje met Peter gemaakt naar Ipswich, waar we een paar vakwerk huisje hebben bewonderd, maar dat verder niet erg bezienswaardig is.
Daar vandaan ging het op donderdag weer terug naar Nederland – een dag eerder dan gepland, maar zo konden we gelukkig grotendeels op windkracht de tocht naar Den Helder volbrengen. Dat was een mooie tocht met veel windmolens, schepen en volop verlichte platforms.
Van Den Helder zijn we op zaterdag naar Stavoren gevaren en op zondag weer naar de thuishavens.
Het was een heel mooie tocht met fijne mensen onder de bezielende leiding van Peter bijgenaamd LORD OF THE LICKING PLATE and EARL OF DE GOLDEN FROG. En, niet onbelangrijk, de culinaire ondersteuning van Jacqueline en natuurlijk Hans die zo af en toe heel verstandig naar mij toe zijn wijsvinger tegen zijn lippen deed (raadsel).