Verslag Noordzeetocht 2022
Een treinstaking levert een voordeel op. Na overleg met de schipper van de Elisabeth ( Peter) wordt ik donderdagavond om 21.30 uur opgepikt op Amsterdam CS om van daaruit naar Edam te rijden om aan boord te stappen. Tijdens de autorit krijg ik het nieuws dat “The Queen” is overleden, wel apart dat wij misschien naar Engeland zeilen. Eenmaal aan boord wordt door Jacqueline wat lekkers op tafel gezet en toasten wij op een mooie tocht. Een extra dag wordt op deze manier een voordeel voor de opstapper.
Vrijdagochtend, geen haast, om 10.00 uur koffie in het clubhuis van de jachthaven. Naarmate de tijd verstrijkt wordt de cirkel groter en gaan vele verhalen de ronde. Na het gebruikelijke 12 uurtje aan boord, vertrekken we richting Amsterdam. De andere schipper ( Marti) en zijn bemanning vertrekken uit Ketelhaven en zullen wij in Durgerdam ontmoeten. Een sterk wisselend weerbeeld maakt het lastig voor de schippers om een keus te maken. Toch maar doorvaren naar IJmuiden om na de sluis in de jachthaven te overnachten. In het donker door Amsterdam, richting de zee, is een mooie ervaring. De maan laat zich in volle glorie zien en verlicht het wateroppervlak.
Zaterdagochtend 07.30 uur overleg, wederom lastig om een planning te maken, weinig wind, later wel iets meer, halen we Engeland, zullen we naar Harwich…. Lowestoft….? Laten we maar vertrekken en onderweg via de marifoon ieder uur bekijken hoe de tocht verloopt. Na een paar uur trekt de wind wat aan en wordt de bestemming Lowestoft. Met een koers van 271 graden moet dat wel lukken. Een groot windmolenpark aan bakboordzijde levert een reprimande op….. Wij worden opgeroepen om de koers naar het noorden te verleggen…. Wij waren te dichtbij het park. De wind trekt later op de dag behoorlijk aan en komt uit op 5/6 Beaufort. In het donker om 03.00 uur naderen we Lowestoft. De rode boei aan bakboordzijde en een grote kardinaal, 6 maal een kort lichtsignaal gevolgd door 1 maal een lang signaal, aan stuurboordzijde, moet ons naar de haven brengen. Tot de kardinaal ruim 2 mijl stroom tegen…. Maar na de ronding bij de kardinaal met gezwinde spoed, door de stroom mee, naar de haven. Wat een rust als de boot de haven binnen vaart, geen golven, geen stroom en ook opluchting dat de tocht goed verlopen is. De Arcadia, een snelle boot, lag al aan de steiger met snurkende zeelui aan boord. Eerst maar even slapen met als vooruitzicht een dag rust.
Om 10.00 uur ontbijt met thee, jus d’orange, zacht gekookt ei (in koud water, daarna 4 minuten laten koken) het lijkt hier wel een hotel. ’s Middags wandelen door een stad met fraaie panden, maar ook veel vergane glorie, die toch een zekere verbondenheid met de zee weergeven.
We bezoeken een maritiem museum, waar vele schaalmodellen van schepen van vroeger en de nodige gereedschappen en kleine motoren waren uitgestald.
Op maandag gaan we naar het Noorden, Great Yarmouth. We liggen naast een museumboot met een stoommachine. ’s Middags een bezoek aan de stad en een grote kerk.
Dinsdag om 08.00 uur uitgevaren, een zwakke noordenwind brengt ons in een paar uur naar Southwold. Onderweg een paar keer een donkergrijze kop van een zeehond boven water die ons nieuwsgierig gadeslaat. Veel stroming bij het binnen lopen brengt ons in een sfeervol landschap met leuke vissershuisjes.
Het water stond hoog, de steiger stond blank tot aan kuithoogte. Maar niet getreurd, om 15.00 uur konden wij met wandelschoenen door het weiland met koeienvlaaien en de bijbehorende geur naar het plaatsje.
De volgende ochtend via een loopbrug de rivier over naar Walberswick. Via het strand met mooie stenen terug. Om 13.00 vertrokken naar Lowestoft. Er nadert een front met veel wind en wij willen de volgende dag (donderdag) op tijd vertrekken. ’s Middags nog even boodschappen doen bij Asda een grote supermarkt à la France.
Om 08.00 uur de motor aan en de haven uitvaren. Eerst een zwakke wind…, koers 88 graden, maar later toenemend tot 20 tot 30 knopen. Door de zeilvoering aan te passen was het goed te doen. Af en toe , door de noordwestenwind, wel een klots water in de kuip. Om 03.00 uur in de sluis van IJmuiden. Vlak na de sluis mag je niet meer overnachten, dan maar door naar Beverwijk.
Vrijdagochtend voor de motor door Amsterdam. Alle scheepsbewegingen en oproepen zijn leuk om
te volgen via de marifoon. Pontjes vliegen over en weer. De skyline ontvouwt zich langzamerhand en de sluizen zijn in zicht. Op naar Lelystad. Eerst naar het Paard van Marken om
nog aan hoger wal te blijven. Een harde wind met vlagen door de buien, dwingt ons om te reven. Maximaal gemeten windsnelheid komt uit op 39,6 knopen!
In Bataviahaven aan de steiger om ’s avonds bij restaurant “de Rede” met de ploeg te eten en te toasten op een geslaagde week.
Ik ben al vele malen met deze tocht mee geweest. De lengte ervan geeft een speciale dimensie en geeft ook een verdieping in de contacten onderling.
En de Oostkust van Engeland is een sfeervol gebied om per zeilboot te verkennen.
Hartelijke groet, Hans de Boer