Verslag Hemelvaarttocht ’22
CZT Hemelvaarttocht
Woensdag 25 mei 2022 t/m zondag 29 mei 2022
Schipper: Steven, opstappers: Jos en Willem (ondergetekende).
Schip: Duvel, een Feeling 960, ligplaats Hoorn.
Op het programma staat een rondje Noord-Holland. Hieronder een overzicht van windkracht en –
richting. Let u op de vlagen in de eerste helft van de tocht.Woensdag: Hoorn – Enkhuizen
Om op tijd voor het palaver in Enkhuizen te zijn wordt er om een uur of drie afgesproken in Hoorn.
Bij het inruimen van het schip ruiken we een bekende lucht die niet in een kajuit thuishoort… er is
diesel gelekt bij het tanken. De oorzaak van het probleem is gelukkig snel opgelost. Na alles
opgeruimd te hebben varen we met lichte vertraging weg.
Met bakstagwind van een knoop of 25 varen we op de deels ingerolde fok. Vlak voor de sluis worden
we opgelopen door een bui en de windmeter tikt even 35 knopen aan. Dat is wat veel voor een nog
niet op elkaar ingespeelde bemanning dus het is even goed opletten. Voor ons motort een jacht voor
de wind tussen de remmingwerken richting sluis en dat laat zien hoe het niet moet: de achterlijn
wordt gemist en het jacht draait op de voorlandvast dwars op de wind. Ze komen gelukkig zonder
kleerscheuren weg en we kunnen de luwte van de sluis in.De haven van Enkhuizen is nu om de hoek. We knopen vast langszij de Elisabeth van schipper Peter,
dat zullen we de rest van de tocht vaker doen. We verkennen het grote huurschip Lady Victoria en
ontmoeten de rest van de groep. Omdat we donderdag vroeg vertrekken wordt het niet laat.
Donderdag: Enkhuizen – Den Helder
07 uur vertrek. De koers naar Den Oever is net niet bezeild dus we kunnen vast oefenen met opkruisen. Na de sluis
in Den Oever gaan we meteen door om de laatste eb richting Den Helder mee te krijgen. Het is
heerlijk opkruisen op het Wad en we raken als bemanning aardig op elkaar ingespeeld. Bijna
ongemerkt belanden we in het Gat van de Stier – tsja dat krijg je als je een plassenzeiler laat kruisen:
die gaat lekker lange slagen maken richting Texel. De vloedstroom zet nu door en op de motor
bereiken we de Koninklijke Marine Jachtclub van Den Helder.Ik voel wat drempelvrees om voor de haveningang de marifoon te bedienen, de Verkeerscentrale
waardeert het aanmelden bij binnenvaren. Niet meer aarzelen dus.
Omdat we morgen de zee opgaan wordt er spek en ei ter ontbijt gehaald in Den Helder.
Vrijdag: Den Helder – Zijkanaal C
07 uur vertrek.De golfhoogte op de Noordzee is 1,5-2 meter. IJmuiden is ongeveer 30 mijl dus dat betekent zo’n 5
uur sturen, op de Duvel gaat dat met de helmstok. Het is best opletten om te corrigeren voor de
golven die achterlijker dan dwars binnenkomen. We wisselen elkaar af en checken af en toe bij elkaar
of iedereen zich nog wel fris voelt. Steven heeft ergens een dipje maar dat zet gelukkig niet door. We
zien de Elisabeth voor ons en de Lady Victoria schuin achter. Zij vaart wat dichter bij de kust en daar
worden bruinvissen gespot horen we later.
In de buurt van de pieren van IJmuiden is het vrij knobbelig. Er komt wat beroepsvaart binnen dus we
halen het grootzeil buiten al weg. We kunnen meteen de sluis in, na schutten wachten we op de Lady
Victoria. De marechaussee komt langs om papieren te controleren. Goed dat het paspoort op de
paklijst van de CZT staat.
Eenmaal compleet wordt er rustig geluncht. Onze overnachtingsplek is een klein uurtje verder, op de
fok, voor de wind. Watersportvereniging IJmond oogt pittoresk vergeleken bij de vorige havens. De
verschillende bemanningen zoeken elkaar gezellig op om de zeezeildag uitgebreid door te nemen.
Zaterdag: Zijkanaal C – Hoorn
09 uur vertrek (uitslapen!)
Jos ruilt met een opstapper van de Lady Victoria – hij wil wel eens een tweemaster meemaken en
Jeroen wil wel eens dichter bij het water zitten. De tocht gaat verder over het Noordzeekanaal, met
overal havens is ook hier duidelijk dat uitluisteren van het juiste blokkanaal en waar nodig even
melden handig is voor de verkeersveiligheid. Er ontstaat bijna verwarring als een beroepsschipper
zich meldt onder de naam “Elisabeth” maar de verkeersleiding houdt het hoofd koel.
Het is bezeild door Amsterdam met mooi uitzicht op de stad. Het IJ is druk met veerponten en
oplopers.Na de Oranjesluizen en Schellingwouderbrug kruisen we via het Markermeer naar Hoorn. We gaan
lekker uit eten gevolgd door de verenigingsborrel. Daar wordt ook het plan voor de laatste zeildag
gesmeed.
Zondag: uitje Markerwadden
09 uur vertrek
Vandaag gaan we de Markerwadden verkennen. Omdat Jos voor bezigheden thuis wordt verwacht
hebben Steven en ik het rijk alleen. Het is bij afvaart even spannend als de schroef vooruit hapert –
moet er iemand het water in en wie dan? – maar het wier in de schroef draait er vrij makkelijk uit.De koers is half tot ruim heen en net bezeild terug. Het is een mooie excursie naar een gebied waar
je goed over kunt discussiëren (belastinggeld? granuliet? lid van Natuurmonumenten? vrijwilligers?)
en een mooie plek om afscheid van elkaar te nemen. Na de groepsfoto gaat ieder zijns weegs. Wij
proberen op de terugweg de stuurautomaat nog even uit, die blijkt goed te werken. Als kroon op het
weekend mag ik de box invaren. Leuk!
Heerlijk gezeild met veel wind, leuke bemanning en een fijne schipper. Bedankt iedereen!