CZT Najaarstocht 2012
NAJAARSTOCHT
Club CZT (Club Zeezeilers Twellegea) vrijdag 5 oktober tot en met zondag 7 oktober 2012
Vrijdag 5 oktober 2012
Woensdag 3 oktober al naar mijn boot de Albatros in de Compagnieshaven in Enkhuizen. Nog een heleboel te doen. De boot schoonmaken, boodschappen doen en de navigatie naar Vlieland en terug op een stukje papier zetten. Mijn eerste reis met de CZT op het zoute water met mijn eigen boot wil ik met mijn beperkte ervaring zelf uitstippelen. De volgorde van de boeien en de koers naar de boeien voor de heenweg en de terugweg overzichtelijk vastleggen. Voorbereiding is het halve werk. De navigatie aan boord van de Albatros gebeurt alleen aan de hand van de kaarten. Sinds kort heb ik wel een marifoon aan boord met een antenne in de mast. In deze marifoon is ingebouwd een AIS –ontvanger. Dus sinds kort kan ik de positie van de boot niet alleen aflezen op de handheld-gps, maar ook aflezen op deze apparatuur. Zelfs aan boord van de Albatros stond de tijd niet stil.
Vrijdagmorgen en vrijdag overdag spookt het op het IJsselmeer. Maar de daling van de barometer stopt in de loop van de middag en gaat de andere kant in.
Vanavond zullen er twee opstappers aan boord komen. Remon Tas zal opstappen in de thuishaven van de Albatros. Riette Voorhaar zal opstappen in de verzamelhaven bij het station. Daar zal zij aan boord van de Klazina arriveren.
Maar zoals dikwijls met planningen op het water blijkt dit toch weer allemaal anders te gaan verlopen. Riette zal pas in Stavoren aan boord van de Albatros komen. Tot Stavoren gaan met mij mee de opstappers Remon Tas, Edo von Morgen, Douwe Feenstra en Teun de Jong
Uiteindelijk komt behalve de Albatros alleen nog de Elisabeth naar de verzamelplaats in Enkhuizen. De overige schepen gaan rechtstreeks naar Stavoren.
Om ca. 19.30 uur gaan de Albatros en de Elisabeth in het donker het IJsselmeer op. Richting van de Westkardinaal op de hoek van het Vrouwenzand, koers ca. 5 graden. Vanaf daar koers ca. 15 graden naar Stavoren. Geweldig zeilweer.
Op het IJsselmeer ligt een groot gevaarte op onze koers. Even de theorie ophalen blijkt noodzakelijk te zijn. Iedereen aan boord had er even moeite mee. Meerdere lichten, enkele daarvan naast elkaar blijken bij een duwcombinatie te horen. Komen op het IJsselmeer bijna niet voor. Thuis de boeken er nog even bij gehaald. De duwcombinatie heeft inderdaad een wel erg bijzondere lichtvoering.
Laat je in de aanloop van de haven van Stavoren niet verrassen door het verblindend aanloop-licht. Een goede zaklamp bij de hand is hier wel erg handig.
Nog even aanleggen in de haven naast de Elisabeth. Met goede aanwijzigen van de schipper van de Elisabeth en van Teun aan boord van de Albatros komt het goed.
Zaterdag 6 oktober 2012
Ca. 09.00 uur vertrekken we naar Kornwerderzand. Zes CZT-schepen verlaten de haven van Stavoren. Bij mijn herinnering het grootste aantal deelnemers sinds ik in 2008 lid werd van deze club. Koers ca. 355 graden richting de vaargeul.
Vanaf Harlingen, voorbij de Pollendam, zoveel mogelijk gezeild. Op een bepaald moment is het in de Blauwe Slenk goed opletten. Voorbij de Oostkardinaal voor de volgende “onzichtbare” groene ton even goed de koers bepalen.
Uiteindelijk bij de groene ton ZS 13 aankoersen op de rode ton VS 4 en voor de rest naar de haven toe de groene tonnen aan stuurboord houden. Een moment in de route waar ik als opstapper ooit voor verrassingen kwam te staan en ik de boot richting van het strand zag gaan.
Dan de haven in. Altijd een sterke stroming, even de motor wat meer toeren laten maken.
Riette schilt aan boord van de Albatros de aardappelen voor de zuurkoolstamppot en vertrekt daarna met geschilde aardappelen en met de rookworsten naar de Klazina. Ik denk nog even dit wordt vanavond een droge boterham aan boord van de Albatros. Maar neen, de verrassing is een gezamenlijke zuurkoolstamppot aan boord van de Klazina. Een bijkomstig voordeel voor de bemanning van de Albatros is dat ze mooi van de afwas af zijn.
In de avond nog even samen iets gedronken in de plaatselijk horeca. Vlieland is een mooi eiland.
Zondag 7 oktober 2012
Op zaterdagavond is in de plaatselijke horeca spontaan besloten om op zondagmorgen niet om 07.00 uur maar om 09.00 uur te vertrekken.
Opnieuw veel gezeild. Opnieuw blijkt dat bij een koers voor de wind de Albatros beter alleen op het voorzeil kan gaan, het grootzeil drukt te vast in de zalingen en zal onherroepelijk op deze manier wel erg snel slijten. Toch ga ik op het IJsselmeer door op beide zeilen met uiteindelijk het voorzeil een stuk gereefd. De rukwinden blijven onvoorspelbaar. Brandblaren in de vingers bij het plotseling moeten laten vieren van de schoot van het grootzeil. Alweer leerde ik ervan.
Mijn opstappers vanaf Kornwerderzand zijn nog Riette Voorhaar en Greet Hettinga. Bij het vertrek uit Kornwerderzand gaat er toch weer iets fout van huishoudelijke aard. Een kop mosterdsoep begint aan zijn eigen reis door de kajuit. Dus schipper let niet alleen op stootwillen, landvasten en op van alles, maar in ieder geval ook op de mosterdsoep in de kajuit.
Maar de schade, opgeteld bij het overboord smijten van een lierhandel en een puts, dit alles door de schipper zelf, viel uiteindelijk nog wel mee. Mijn plannen om in de komende jaren de door mij te ontvangen scheepsvergoedingen te kunnen storten in een Verzorgingsfonds voor oude CZT schippers heb ik echter toch uiteindelijk weer opnieuw moeten bijstellen. Mijn berekening van bruto naar netto blijkt een bedroevend resultaat op te leveren.
Aangekomen in de verzamelhaven in Enkhuizen waar ook de Elisabeth had aangelegd, nog samen met de Klazina “een visje” gegeten. Nog wat wijn laten aanrukken vanaf de Albatros en de maaltijd was compleet.
Neem nog even (weer) afscheid van de opvarenden van de Elisabetjh en de Klazina. Door een steeds wisselende bemanning en planning was ik blijkbaar vergeten in Kornwerderzand tegen deze mensen al eerder tot ziens gezegd te hebben. Het leven van een CZT schipper is blijkbaar niet zo eenvoudig.
Ik vaar alleen terug naar mijn ligplaats in de Compagnieshaven en kijk, al weer, terug op een mooie CZT-zeiltocht.
Iedereen bedankt.
Gr.
Andre Vugts