CZT Noordzeetocht 2011
VERSLAG Engelandtocht CZT van 2 t/m 11 september 2011
door André Vugts
Vertrek
Dit jaar mocht ik met de CZT de tocht naar Engeland meemaken op de Capilano met schipper John de Haan. De eigenaar van de Capilano, Tom Treffers, was jammer genoeg verhinderd en zou eventueel later aan boord komen.
Dus zou de tocht naar Engeland op de Capilano gevaren worden met de schipper en drie opstappers. Twee opstappers gingen mee vanaf Amsterdam. Ik vertrok donderdag naar mijn boot in Enkhuizen om vanaf daar vrijdagmorgen vroeg naar Medemblik te reizen. De Capilano vertrok op vrijdagmorgen 08.30 uit Medemblik. De andere deelnemende boten, de Elisabeth en Arcadia, zouden we ontmoeten in Amsterdam. Om 16.00 uur arriveerden wij op ons verzamelpunt in de jachthaven Twellegea in Amsterdam.
De oversteek
Op vrijdag 2 september om ca. 20.00 uur vertrokken we uit Amsterdam. In IJmuiden de Noordzee op richting Harwich. Windkracht 3 tot 5. Een prachtige sterrennacht. Zo’n nacht op zee waarop je weer realiseert waarom een mens dit doet. Zacht weer. Op naar Harwich. Daarna door naar Woolverstone Marina waar we zaterdagavond 3 september om ca. 23.00 uur aankwamen. De Arcadia moest ons zo nodig weer de loef afsteken om daar een half uur eerder aan te komen.
Bij de aanvang van de tocht bleek het toilet op de Capilano niet meer gebruikt te kunnen worden. Dus de hele heenreis (en later bleek ook de terugreis) werd de bemanning veroordeeld tot het gebruik van de puts. Na enige gewenning bleek de bemanning deze faciliteit te gaan waarderen. Vooral tijdens de wacht in de nachtelijke uren bleek dit een praktische oplossing. Een stevige houvast aan de railing op het achterschip bleek een luxe te zijn. En ver te verkiezen boven de situatie dat je met de broek op de knieën door het toilet / kajuit word gelanceerd. Misschien iets om op te nemen in de Vaaraanwijzigingen van de CZT: verplicht putsgebruik tijdens de wacht in nachtelijke uren.
Na de nachtelijke overtocht heeft de bemanning van de Capilano aan de schipper voorgesteld om de naam Capilano te wijzigen in de naam De Puts. De schipper heeft dit voorstel niet willen ondersteunen, waarschijnlijk bevreesd voortaan als kapitein Puts door het leven te moeten gaan.
Rivier Orwell, Lowestoft en Southwold
Op zondag uiteraard weer een gezamenlijk bezoek aan Pin Mill. Het Engelse bier Guinness smaakte niet verkeerd. Erg goed voor het ijzergehalte in het bloed . Het lukte pas om dit na een tweede pint een beetje op het gewenste peil te krijgen. De extra pint die ik “per abuis” te veel bestelde werd eerlijk gedeeld met de schipper van de Capilano. Niemand bleek op de hoogte van dit complot. Uiteraard was er niets gewijzigd in Pin Mill. Weer bleek de tijd te hebben stil gestaan in Pin Mill.
In de namiddag weer de rivier de Orwell af gevaren richting Harwich waar we overnacht hebben in jachthaven Shotley Point. In de avond uiteraard nog de plaatselijke horeca bezocht.
Op maandag 5 september vertrokken uit Shotley Point. Op naar Lowestoft. Windkracht 5 tot 6. Bij het binnenlopen van de haven gaf de meter bij een heftige windvlaag meer dan 30 knopen aan. Plaats genoeg in de haven in Lowestoft. De drie boten konden mooi achter elkaar aan de lange steiger liggen.
Op dinsdag 6 september in Lowestoft gebleven vanwege de stormachtige wind. Op de Arcadia werd bemanningslid Riëtte de mast in gehesen. Samen gegeten in de plaatselijke Royal Yacht Club. Aan het begin van onze gezamenlijke maaltijd bleek dat bij Capilano een opstapster aan het afstappen was. De cruise-director deed zich tegoed aan het inmiddels gereserveerde voorgerecht van de afstapster. Elke zijde heeft een keerzijde.
De terugreis
Op woensdag 7 september vertrokken we uit Lowestoft richting Southwold. Een tocht van ca. 2 uur met flinke golven. In Southwold achter de Arcadia aan naar binnen. Southwold is een haven die alleen met hoog water kan worden aangelopen en dan nog is het opletten. Het idee om de Capilano (met de grootste diepgang) voorop te laten gaan, dit ter wille van de veiligheid van de andere schepen werd door de schipper en bemanning van de Capilano verworpen. Dit omdat we bang waren dat Tom Treffers hier de humor niet van in zou zien. Het plaatsje Southwold bezocht. Mooie wandeling, mooie plaats. De haven van Southwold verdient de kwalificatie: ”zeer bijzonder”. Er staan vele bijzondere bouwsels. Zo houden, niet veranderen lijkt mij.
Op donderdag 8 september vertrokken we uit Southwold om 09.00 uur richting Schevingen, waar we om 24.00 uur aankwamen. Koers voor de wind en met een flinke golf in de kuip bij de Capilano. Voor de derde keer moest ik de broek te drogen hangen. Een flinke zee, de zeebenen werden opnieuw getest.
Op vrijdag 9 september in Scheveningen gebleven. Eten bij “Simonis” moet je meemaken. Daarna in de plaatselijk jachtclub de vis nog even laten zwemmen.
De Arcadia verslagen
Op zaterdag 10 september om 09.30 uur vertrokken we uit Scheveningen richting IJmuiden. Mooi weer, de zon kwam er bij. Niet veel wind. De Elisabeth ging er met de spinaker stiekum vandoor. De Capilano haalde de halfwinder uit de kast en zette de achtervolging in. De schipper van de Arcadia die vooraf wist dat hij deze keer kansloos was ging een brutale onsportieve strijd aan met de Capilano door de Capilano steeds de pas af te snijden. Op zeker moment had de schipper van de Capilano het dan ook helemaal gehad met dit gedrag en werd besloten om de Arcadia desnoods midscheeps te passeren. Gelukkig koos de Arcadia eieren voor zijn geld en kreeg de Capilano ruim baan.
Na een verbeten achtervolging werd op de eindstreep de Elisabeth door de Capilano voorbij gelopen. Moet een bittere pil zijn geweest voor de Elisabeth. Ook de schipper van de Arcadia, steeds haantje de voorste in de strijd, moet een moeilijk dag gehad hebben door steeds maar weer naar de achterkant van de beide andere schepen te moeten kijken.
In IJmuiden kwam Tom Treffers aan boord van de Capilano. Daarna de tocht voortgezet naar Amsterdam waar we om ca. 17.30 uur aankwamen.
In Amsterdam ben ik afgestapt en om ca. 21 uur stapte ik in Enkhuizen aan boord van mijn eigen boot en kon ik terug zien op een zeer geslaagde tocht, met jammer genoeg te weinig deelnemende schepen.